Resa med färja till Gdynia i Polen

Förra helgen var jag iväg på en bloggresa till Sopot i Polen. Vi tog färja från Karlskrona ner till Gdynia och fortsatte sedan turen därifrån. Resans fokus var mat, bland annat en Slow food festival i Sopot som vi besökte. Men inte trodde jag att just själva båtresan även skulle bjuda på så mycket positiva matupplevelser och andra roligheter. Så fel jag hade.

Båten som vi åkte med heter Stena Vision och tar cirka 1700 passagerare. Bra shop ombord med en hel del erbjudanden på både alkohol, godis och parfym. Jag köpte både en parfym från Versace och Djungelvrål. Man vet ju aldrig när man kommer över lakrits nästa gång. Båten har också en fin SPA-avdelning med panoramafönster ut mot havet. Vill man inte njuta av solen ute på däck kan man sitta i bubbelpoolens värme och njuta av utsikten därifrån.

Vi hade verkligen tur med vädret. Det är precis en sån här dag som man vill åka båt och njuta av solen och den varma vinden som sveper genom håret.

Vi fick besöka bryggan som är den plats därifrån man styr båten. Det var så mycket större än vad jag trodde. Så mycket spakar, skärmar, knappar och radarsystem… det var svårt att hålla fingrarna i styr…

…som ni kan se här. Denna spak startar båten 😉

På kvällen valde vi att äta à la carte istället för en buffé. Menyn bjöd på överraskande många alternativ med bra variation på rätterna. Allt från hamburgare till hummersoppa och sallader. Till förrätt tog jag en hummersoppa. Den var härligt krämig och smaken riktigt god. En rätt som jag skulle beställa om och om igen. Rekommenderas verkligen. Däremot var den riktigt mättande. Hade jag vetat det innan skulle jag bara ha kompletterat med en eller två sallader.

Till huvudrätt blev det fisk med rostad potatis och grönsaker. Fisken var väldigt god, men jag var så mätt efter hummersoppan att jag inte orkade äta upp potatisen.

Fyra matbloggare på resan kräver sina laddningsstationer. Kinna hittade ett uttag för telefonen nära matbordet.

Jag bodde i en premiumhytt med utsikt över havet. Duscharna var fräscha och sängarna väldigt sköna, men kudde ska jag ta med en egen nästa gång. Det kändes faktiskt ganska häftigt att stå halvnaken i hytten och blicka ut över ett stort öppet hav. Fullständigt medveten om att ingen kunde se en.

Det går att resa med färja till Polen från flera ställen i Sverige, bland annat från Karlskrona, Nynäshamn, Ystad och Trelleborg. Norra Polen har fantastiskt fina stränder och vädret är oftast mycket varmare än i Sverige. Även när det regnar är det varmt i luften. Ta bilen på en härlig semester och upptäck nya platser och strandpärlor. Jag är själv väldigt sugen på att göra det efter den här bloggresan. Solskens- och badfokus nästa! 🙂

Share on FacebookPin on Pinterest

1 on "Resa med färja till Gdynia i Polen"

Notifiera mig
avatar

Sortera efter:   Senaste | Äldre | Flest röster
Kinnas blogg - mormors mat
Gäst
3 År 2 månader sen

Fint blogginlägg. Nu har jag också kommit till skott och länkat in hit. Mer kommer. kram

wpDiscuz

Du kanske också vill läsa

Festlig smörgåstårta med avokado och sockerärtor

Säsongskalender - Så äter du frukt och grönsaker i säsong

Bli bättre på att identifiera smaker - sju tips

Guiden för mat och dryck på dop eller namnceremoni