Trendanalys inom Mat och Dryck 2014

Resultaten av Storstadsbarometern 2014 presenterades nyligen och statistiken är minst sagt spännande! Storstadsbarometern är en trendanalys av Stockholmares, Göteborgares och Malmöbornas syn på nutida och framtida fenomen. Det är Nöjesguiden som för tredje valåret i rad genomför undersökningen bland sina läsare. Båda tidigare gångerna har läsarna med stor träffsäkerhet förutspått kommande trender. Temat för Storstadsbarometern 2014 är Mat och Dryck. Man ser en stor trend vad gäller att handla varor från saluhallar, nästan hälften gör det regelbundet. I kvartersbutiken handlar 73% varje vecka, men bara 19% säger sig ha förtroende för den mat som finns att köpa i de vanliga livsmedelsbutikerna. IMG_2814

Mer input:
* Ekologi har gått från mervärde till hygienfaktor.
* Tunga dieter med kött och LCHF byts till förmån ut mot fler grönsaker, frukt och fibrer.
* Fokus på naturlig hälsa där kropp och själ är i balans.
* Endast 19% har förtroende för den mat som finns att köpa i livsmedelsbutiker.
* 17% tycker att det är viktigt att många råvaror är ekologiska på den restaurang där de ska äta middag.
* Absolut viktigast vid val av restaurang är bra recensioner (79%), på andra plats kommer typ av kök (75%), därefter atmosfär och inredning och sist priset (54%).
* Saluhallar och delikatessbutiker ökar. Nu handlar 47% där regelbundet.
* 64% av 18- till 29-åringarna i målgruppen, och 39% av de mellan 30-40 år, äter mindre kött idag än vad de gjorde för ett år sedan.

IMG_0233

Efter presentationen blev det en diskussion med panelen som bestod av:
* Lisa Lönner Pulkkinen, krögare och PR-kvinna,
* Andreas Ivarsson, driver bloggen In the kitchen
* Einar Örn Einarsson, grundare av restaurangen Zócalo.

Einar berättade om en riktigt bra grej som de gör på hans restauranger. På alla kvitton specas alla ingredienser som har ingått i den mat som gästen har ätit. Hela innehållsförteckningen för respektive rätt finns också på Zócalos sajt. Full transparens och ärlighet, precis vad vi som konsumenter uppskattar.

Summering från panelen och mina egna reflektioner:
Vi kan vänta oss att efterfrågan på fler alkoholfria drycker kommer att öka, det gäller såväl i butiker som på restauranger och caféer. I dagsläget finns det inte många krogar som erbjuder alkoholfria dryckespaket, men det kommer förhoppningsvis en ändring på detta. Samma trend gäller te och kaffe på krogen. Utbudet av dessa drycker är ofta skralt och inte anpassat efter den mat som äts. Jag har även tidigare bloggat om hur restauranger behöver förbättra sig vad gäller kvalitet på kaffe. Förändras inte detta snart kommer vi möjligen se kroggäster som tar med egna tepåsar och ber om varmvatten efter maten. Presentationer av dryckerna på restaurangen i form av “Vi har grönt te och Earl Grey” är långt ifrån tillräckliga. Samma för kaffe som “Vi har en espressomaskin som maler bönorna, annars har vi bryggkaffe där kaffepulvret är malet när det når restaurangen”.
Framöver kommer vi dessutom oftare att ta en ekologisk grön drink när vi är på språng, istället för en coffee-to-go. Definitionen av hälsa är ekologiskt, friluftsliv och löpning. Man kan också se trenden med löpning i grupper som växer sig allt starkare i storstan. Jag ser löpargrupper från mitt fönster flera gånger i veckan. Under helgerna brukar det vara grupper om 20-30 personer som springer tillsammans. Fokus på smalhet och vikt kommer att minska. Istället ökar intresset för att hitta en bättre balans mellan kost och träning.

Vi fortsätter att själva odla ätbara växter i allt högre utsträckning och det gröna tar en allt större plats på våra tallrikar och i våra liv. Nu är det stort fokus på sundhet, transparens och kvalitet!

Comments are closed.

Du kanske också vill läsa

Fruktsallad i regnbågens färger - snygg och enkel dessert

Genvägen till festlig plockmat för olika tillfällen

Sparkling rosé - sommarens stiligaste bubbel kommer från Italien

Drömgod smörig kola med Baileys - succé bland gottegrisar

Inom - Mat och dryck

Från Instagram @spotandtell

Från Instagram @restaurangstockholm