Hur smakar ett varumärke?

Smakmarknadsföring är ett väldigt spännande och relativt nytt koncept i Sverige. Foodism som enbart jobbar med smakprofilering bjöd i veckan in till ett mycket intressant möte om doft- och smakmarknadsföring. Vi som var där och lyssnade satt och sög in all information och ställde många frågor. Det är känt att citrusdoft piggar upp, men jag har alltid undrat vilken doft som gör oss mer kreativa. Det påstås att doften av kanel-vanilj kan ha en koppling till vår kreativitet. Runt 90% av kvinnorna kan härleda en specifik doft till en viss händelse, medan det “bara” är 80% av männen som kan det. Vi hade en diskussion om ifall detta var en genetisk faktor eller om kvinnor har känsligare näsor. Det är fascinerande hur olika dofter och smaker påverkar oss och hur vi med hjälp av dessa kan åstadkomma fler positiva kopplingar till våra varumärken.

20130616-124104.jpg

Foodism egna signatursmaker är Assamte, hallon, rålakrits och getmjölk. Fantastiskt goda smaker och fint kombinerade i cupcakes och biskvier. Den dryck vi bjöds på var Assamte och vatten med hallon. Jag tycker att smakerna passade konceptet som känns nytt och fräscht. Vanja Franzén från Foodism berättade om att det gjorts studier som visar att affärsmöten som man vill ska leda till avslut oftare leder dig om man bjuder på något ätbart i mötet. Då kan det vara bra att tänka igenom vad man ska bjuda för att få en positiv och rätt känsla kring varumärket.

20130616-124112.jpg

 

Ett spännande case som Foodism haft var att smaksätta Euorvision Song Contest 2013. Man kan fråga sig hur en europeisk melodifestivalsfinal i Malmö egentligen smakar. Vi fick prova det färgglada godiset och pralinerna som serverades under festivalen. Signatursmakerna för Eurovision Song Contest 2013 var: lakrits, rabarber, fläder, röd chili och äppelmynta. Så här resonerade man kring signatursmakerna:

20130616-124128.jpg

Wow Moments – Lakritsspännande och exotisk svensk smak
Sverige bjuder på sin favoritsmak. Svenskar äter mest godis i hela Europa och lakrits är favoriten. Gärna salt, 70% föredrar saltlakrits. Som värd bjuder Sverige på en spännande smakupplevelse med nya överraskande kombinationer.

True Relationships – Fläderblommande livlig nordisk smak
Årstidsväxklingarna i Norden är omtyckta världen över. Vi förknippar doften av vår och sommar med de vackra fläderbuskarna som skapar ett vitt täcke över stad och landsbygd.

True Curiosity – Rabarberkittlande syrlig skånsk sötma
En uppgiggande syrlig sötma som nyfiket väcker oss ur vinterns långa dvala, redo att inta nya äventyr.

Passion that lasts – Röd chilipassionerad Malmöitisk hetta
Med glöd och kraft visas en öppen stad, synonym med mångfald, driv och engagemang.

Sustainability – Äppelmyntaspirande grön energi
Eurovision Song Contest gör avtryck på miljön och påverkar oss människor. Malmö är en starkt växande stad, en stad för folket. En miljöprofil som tar största möjliga hänsyn till hållbar utveckling.

 

20130616-124120.jpg

Både pralinerna och godiset var väldigt goda med intensiva och tydliga smaker. Det var dock svårt att få några kopplingar till festivalen när vi satt på Foodisms kontor och åt dessa munsbitar. Smakmarknadsföring kräver sin rätta kontext. I dess rätta miljö kan slagkraften troligtvis bli riktigt bra.

En annan plats som arbetar med sinnesmarknadsföring är Poolia på Kungsgatan 57 i Stockholm. Där bjuds man både på signatursmaker i form av te och pralin och en doft som sprids genom ventilationssystemet. Tanken med doften är att den ska få besökarna att känna sig lite lugnare, men inte för lugna 😉

Känner du till några andra ställen som profilerar sig genom dofter eller smaker?

Senaste Äldre Flest röster
Notifiera mig
Linda Råberg
Gäst

Så otroligt intressant du! Jag tror starkt på dofters kraft. Min favoritdoft sedan länge har varit just kanel och vanilj, och jag har hört att just kanel ska ha mycket positiva effekter, precis som du skriver. Det ska vara en doft som människor i alla länder och kulturer kopplar till något bra.

Du kanske också vill läsa

Genvägen till festlig plockmat för olika tillfällen

Äppelchutney med chili och stjärnanis - gott till skinkan

Grönkålssallad med granatäpple - gott och juligt

Klassisk griljering av julskinka - så gör du

Inom - Mat och dryck

Från Instagram @spotandtell

Från Instagram @restaurangstockholm