Kavlifonden – Gott för en god sak

Fler personer borde få upp ögonen för Kavlifonden. Jag förstod inte förrän alldeles nyligen hur mycket deras verksamhet bidrar med. Erik Lallerstedt och Kavli bjöd in till vårlunch för att berätta mer om Kavlifonden. Samtidigt fick tre utvalda välgörenhetsorganisationer i Sverige ta emot chekar på bidrag från fonden.

Jag blev alldeles rörd under presslunchen. Att på plats få ta del av organisationernas berättelser om hur pengarna används och vad de bidrar med kändes helt fantastiskt.

Kavlifonden har en empatisk grundtanke – att varje år dela ut sitt överskott till välgörande ändamål runt om i världen. I år delades 1,6 miljoner kr ut till svenska organisationer. Det är det högsta belopp som fonden delat ut i Sverige sedan starten 1962. Totalt ger Kavlifonden i år 43 miljoner till goda ändamål över hela världen!

Det är också vi konsumenter som bidrar genom att köpa de varumärken som omfattas av Kavlikoncernen, detta är något som många inte känner till.

IMG_3121

Vårbuffé signerad Erik Lallerstedt med personal.

IMG_3114

Gerhard Bley, VD för Kavli och Erik Lallerstedt.

Kavli förvärvade Eriks Såser 2014 och det var så Erik Lallerstedt fick upp ögonen för Kavlifonden. Fonden är en ideell stiftelse som äger Kavli och en rad övriga varumärken, längre ner i inlägget ser du vilka varumärken som omfattas.

IMG_3125

Stiftelsen Min Stora Dag hjälper svårt sjuka barn i Sverige att förvekliga sina önskedrömmar. Varje år insjuknar hundratals barn i svåra sjukdomar. Stiftelsen Min Stora Dag hjälper barn mellan 3-18 år med uppmuntran när behandlingarna är tuffa.

Hélène Benno tog emot checken och berättade om en liten kille som dagen därpå skulle få sin stora dröm uppfylld: att få åka med så många transportsätt som möjligt. Han skulle bland annat få åka tåg, taxi, flyg och en massa karuseller.
I år skänker Kavlifonden 800.000 kr till Stiftelsen Min Stora Dag.

IMG_3131

Barndiabetesfonden stödjer forskning vars syfte är att förebygga, bota eller lindra diabetes hos barn och ungdomar. Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn. Barnen behöver ta många sprutor och tester dagligen, det kan innebära runt 5000 stick i kroppen varje år. I Sverige insjuknar 2 barn i typ 1 diabetes dagligen.

Detta år skänker Kavlifonden 400.000 kr till Barndiabetesfonden.

 

IMG_3138

Tove Lindahl Greve, verksamhetschef för Ung Cancer tar emot priset på 400 000 kr.

Ung Cancer arbetar för att förbättra unga vuxna cancerdrabbades levnadsvillkor. Med det menas att unga vuxna cancerpatienter inte bara ska överleva, utan även ha ett riktigt bra liv. En av aktiviteterna som Ung Cancer ordnar är medlemsträffar. Tove berättade om en träff nyligen där en ung cancerdrabbad kille med hjärntumör kommit fram och tackat personalen för deras arbete. Han hade endast en dag på året då han tillät sig att gå emot alla sina viktiga rutiner, och det var just denna årliga medlemsträff. Han hade tackat med orden “lika lite som det är möjligt att som barn föreställa sig att man ska få cancer senare i livet, lika lite förstår ni hur mycket som ert arbete betyder för oss”.

Den killens ord tycker jag så fantastiskt ramar in det som olika hjälporgnaisationer åstadkommer.
Tack vare Kavlifonden och de stora årliga bidragen blir det möjligt att hjälpa fler personer runtom i världen.

De varumärken som marknadsförs av O. Kavli AB är:

Kavli
Lyckans Ost
Druvan
Johnny’s
Hultbergs
Västerviks senap
Skyr™ Isländsk yoghurt
Eriks såser och dressingar
Tigers yoghurt
Bärry
Perstorp ättika
Planti®.

Genom att köpa produkter från dessa varumärken är man som konusment med och påverkar vinsten och i slutändan även det bidrag som delas ut till hjälporganisationer.

Kort historik:

Kavlifondens grundare Knut Kavli bestämde 1962 att koncernens överskott ska gå till humanitära ändamål, forskning och kultur. Hans filantropiska livssyn genomsyrar verksamheten än idag. Sedan starten 1962 har Kavlifonden delat ut 350 miljoner kronor till olika typer av humanitära projekt över hela världen. Kavlis medarbetare är med och väljer mottagare.

Kavlikoncernen har idag verksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland och England. Omsättningen ligger på dryg 3 miljarder kronor och man exporterar produkter till fler än 20 länder.

1 Comment
Senaste
Äldre Flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Jessica Sundberg
7 År sen

Det är verkligen härligt med engagemang! Man måste tänka på att även det lilla räknas! Det krävs inte alltid stora plånboken eller stort engagemang, ibland räcker medmänskligheten långt den också!

Länge sen vi sågs! Hoppas det blir snart igen!
Kram!

Inom - Mat och dryck