Matkarnevalen – Om trender inom mat

Har sett fram emot denna förmiddag, Matkarnevalen, med dragningar om matupplevelser och mattrender.

20121010-101106.jpg

Jon Widegren berättar om hamburgerkulturen och sin restaurang Flippin’ Burgers. Restaurangen som dragit så mycket folk att köerna utanför har liknats vid köerna i Öststaterna under kommunisttiden. Än för några dagar sedan satt folk på uteserveringen trots kylan, bara för att ha möjligheten att äta en burgare. Jon ville med sin restaurang kunna servera de godaste hamburgarna på marknaden. Inte som han uttryckte det “få en burgare som smakar köttbulle med torrt bröd”.

20121010-101121.jpg

Tommy Myllymäki och Jens Dolk berättar om sin resa med “Mitt Kök“.
“På varje ställe vi var på så valde vi hur stället smakade och luktade och gjorde en snaps baserat på det”.
Duon berättar hur mycket fantastiska råvaror och produkter som de hittade De säger att problemet inte är att det inte finns bra produkter i Sverige. Utan att det handlar om att få oss svenskar att bygga vår egen stolthet kring det vi har. Jag kan bara hålla med – det finns otroligt mycket unika och härliga produkter inom mat & dryck i Sverige. Det behövs mer stolthet för att kunna lyfta fram dessa fantastiska produkter och personerna bakom dessa.
Jens spår att svenskt vin kommer att vara lika populärt som falukorv längre fram. Lika lätt att få tag i och inte så dyrt.

20121010-102900.jpg
Tommy och Jens bjöd på Gin Tonic med gurka och ost från Ovikens mejeri. Idén med gurkan på glaset var ett smart sätt att få lukten och smaken att upplevas som så mycket bättre.

Linnea Johansson från Events plus Food i New York berättar om trenderna som kommer 2013.

20121010-104355.jpg

* Skyscraper farming innebär att kockarna själva odlar sina grönsaker.
* Pretzels & Spaetzle är tysk mat, och det öppnas alltfler ölhallar.
* Meat balls – köttbullar blir nästa snabbmatstrend.
* Woodsy – man plockar sin mat från skogen, exempel svamp, lingon etc.
* Jungle Food – innebär här mat från Peru och även produkter från djungeln.
* Dosa – indisk mat som blir street Food.
* 50’s Kosher – mat som är godkänd och välsignad av en judisk rabbin. Vi kommer med andra ord se mer av “välsignad mat”.
* Home-made – vi gör vår egen sås och ketchup etc.
* Scandinavian kitchen – skandinaviska råvaror kommer starkt. I utlandet tänker man på saftning, syltning (klassiska tekniker), hav, och skog när man tittar på skandinaviskt.
* Korean-ish – koreanskt influerad mat. Exempel är bubbelte.

20121010-105726.jpg

* Boozy cakes – vi fyller våra kakor med alkohol. (körsbär i likör blir populärt? 😉
* Lollipop it! – man gör allt som klubbor. Exempel är paj på en pinne, kaka på pinne etc.
* Gelatinas – en söt gelé-godsak som är fylld och dekorerad.
* Snow cones, drink pops, Frappe’s & ice – det kommer mycket isdrinkar.

Trenden inom drinkar ser ut så här:

20121010-110830.jpg

Comments are closed.

Du kanske också vill läsa

Fem starka trender inom te 2016

ICAs Grillrapport 2016

Urtekram satsar på egen eko-barometer

Trendanalys inom Mat och Dryck 2014

Inom - Mat och dryck

Från Instagram @spotandtell

Från Instagram @restaurangstockholm