Tänk utanför påsen

Vad är det som gör att vissa goodiebags får större uppmärksamhet på webben än andra? Spot and Tell har studerat vad som skrivs om goodiebags, både de som delats ut på våra Spottings och i samband med andra event.

Goodiebags engagerar och dyra sådana har en förmåga att väcka uppseende.

Populärt innehåll är produktnyheter och saker som deltagaren själv kan använda. En goodiebag med broschyrer, reklamsaker eller miniprover kan däremot skapa irritation eller riskerar att inte alls bli omnämnd.

Goodiebags är ett sätt för företagen att tacka deltagarna för att de kom, samtidigt som det ger varumärken möjlighet till mer exponering.

Påsen behöver inte vara fylld med en massa dyra saker utan det räcker att det ligger en bra tanke bakom eller att innehållet engagerar. Därför är det viktigt att fundera igenom innehållet.

 

Spot and Tells tips för goodiebags

1. Bestäm syfte. Vad vill företaget lyfta fram? Är det en ny produkt eller ett tema för att lyfta befintliga produkter? Hur många och vilka produkter ska finnas i fokus och varför just de utvalda?

2. Minimera utfyllnad. Har företaget mindre budget är det viktigt att inte fylla ut påsen med broschyrer, miniprover eller annan reklam som kan skapa irritation. Satsa på färre men större förpackningar eller en mer värdefull produkt. Reklamsaker och broschyrer kan istället ligga framme och deltagarna kan själva plocka om de är intresserade.

3. Utsmyckning. Påsens utseende höjer helhetskänslan. Regeln här är att det yttre utseendet aldrig får överglänsa innehållet. Kan du utnyttja påsens in- eller utsida för effektiva eller roliga budskap? Kan ‘påsen’ i sig vara en del av goodiebagen? Till exempel en kylväska, strandväska, ishink, necessär, resväska, pärm?

4. Anpassa innehållet efter deltagarna. Vilka är det som kommer? Riktar sig produkterna till olika målgrupper? Är det blandat män och kvinnor kanske företaget ska sats på två sorters påsar med olika innehåll? Färgat eller fett hår?

5. Är innehållet fotosmart? Kan produkterna få plats på ett foto samtidigt som varumärket/varumärkena syns? Om inte – är det något av innehållet som egentligen är “utfyllnad” och inte är lika viktig som resten och därmed kan tas bort och lämna plats åt de andra varumärkena så de syns mer på bild? Ibland (om inte goodiebagen ska vara en överraskning förstås) kan det vara bra att ställa upp de olika produkterna snyggt och därmed ge gästen en chans att fotografera innehållet ordentligt redan på plats.

6. Låt gästerna bestämma. Engagera deltagarna genom att de får bestämma en del av innehållet. Alla passar inte i samma färg på läppglansen eller har samma storlek på kläder. En del föredrar salt andra sött. Låt deltagarna välja utifrån deras behov eller önskemål.

7. Tänk utanför påsen. Vad är det för känsla företaget vill skapa kring sitt varumärke? Kan ni ta hjälp av andra företags produkter som stärker ert egna varumärke?

8. Koppla med erbjudande. Om gästerna tyckte om vad de fick prova är det stor chans att de kommer tipsa andra och själva återkomma. Koppla ett erbjudande som företaget kan presentera på webben, så att när deltagaren skriver om sin upplevelse kan de länka till företagets sajt/erbjudandet.

9. Se upp för trängsel! Vissa påsar innehåller så många olika varumärken och saker att det tenderar ta bort fokus. Vilket varumärke ska lyftas fram?

10. Undvik fiskdammskänslan. Kopplar innehållet till temat eller informationen som gavs under eventet? Går det att förstå varför företaget valt just dessa produkter till påsen? Eller känns det bara som en mix som någon rafsat ihop och gästen tänker “trevligt – but why”?

Kom ihåg att vuxna är barn och blir avundsjuka om kompisen som var med fick något extra i påsen. Varje budget kräver sin planering och idéer för en bra goodiebag. Har företaget inte tiden är rådet att utesluta goodiebag och istället satsa mer resurser på eventet.

 

Exempel på olika typer av goodiebags

Nyhetsvärde: Goodiebagen från thailändsk matlagningskväll med Santa Maria, inspirationslunch med Kronfågel där deltagarna fick de nyheter som vi tillagade under Spottingen.
Lyxig: På ett mingel med Bodyshop fick man en riktig “ta hand om dig själv-goodiebag”, lyx!
Engagerar efteråt: På vår Spotting med God morgon fick man en goodiebag med ingredienser så att man kunde göra sin egen smoothie hemma.
Engagerar på plats:  Make up store hade ett event där man själv fick plocka ihop sin goodiebag på fem produkter.
Mysig: Goodiebagen från hemmakväll innehåller allt man behöver för den optimala hemmabiokvällen 😉
Dyr: Dbrands goodiebag med presentkort var värd 1000 kr. Goodiebagen från ett event som  Bobby, Natacha och Kenza anordnade var också värd en del pengar.
Utlottad: Här kan man vinna en skönhetsgoodiebag.
Vågad: från Red Light, en flirtig sommarklubb i Göteborg. 


Picnickorg med godsaker är en väldigt trevlig goodiebag.

 

 

6 Comments
Senaste
Äldre Flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Tänk utanför påsenSpot and Tell
11 År sen

[…] Read the original post: Tänk utanför påsenSpot and Tell […]

trackback

[…] mer om våra exempel på olika typer av goodiebags och tips för att skapa engagerande […]

trackback
Tänk utanför påsen | Spot and Tell
11 År sen

[…] Follow this link: Tänk utanför påsen | Spot and Tell […]

trackback

[…] This post was mentioned on Twitter by DomainGoogler, Agnieszka Baltyn. Agnieszka Baltyn said: Vad är det som gör att vissa goodiebags får mer exponering än andra på webben? […]

Receptomaten
11 År sen

Broschyrer, bilder och annat tryckt material tycker jag om att få på en USB-sticka (gärna med tryck), CD i andra hand, länk till webb och sist hand som en bunt papper. Ett USB-minne kastar man aldrig. När det gäller varuprover är det viktigt att det är komplett, om det handlar om mat som exempel. Kryddor, pasta, olivolja och annat som behövs att tillreda enligt konstens alla regler. Annars blir det inte som det skulle eller så glöms produkten bort och kastas tids nog. Generellt gäller annars bra nyttoprylar (givetvis med tryck), t-shirts (klassiker), förkläden, knivar etc, men skippa kepsar, kockmössor… Läs mer »

Inom - Mat och dryck